Grillbyskolan: 164 elever
31 mars 2022: Inbjuden till skolan för att berätta om det våldsförebyggande projektet TILLSAMMANSKRAFTtill1000 och det trygghetsskapande upplägget INRE STYRKETRÄNING för en personalgrupp. Har blivit ombedd att preliminärboka fyra veckor i början av ht 22. Vecka 34, 35, 36 och vecka 37 samt ett informationsmöte för vårdnadshavare under vecka 34. Mer ingående presentation för personalen på en arbetsplatsträff den 2/6 kl 17-18. Personalen på Grillbyskolan har beslutat att de önskar ta del av projektet och jobba med Inre styrketräning tillsammans med elever och vårdnadshavare. Projektets tider för respektive klasser: (Vårdnadshavare hälsas varmt välkomna!) Tisdagarna 30 aug: PRESENTATION, 6 sept – ANSVAR , 13 sept – STIL och 20 sept – SAMARBETE. 08.30-9.30 1:or 10.00-11.00 3:or 12.00-13.00 F-klass 13.05-14.05 Tom-pass Onsdagarna: 31 aug – PRESENTATION, 7 sept – ANSVAR , 14 sept – STIL och 21 sept – SAMARBETE. 08.30-9.30 4:or 10.00-11.00 5:or 12.00-13.00 2:or 13.30-14.30 6:or PRESENTATION 30 och 31 aug. Var på skolan och presenterade mig och Superstyrkan för alla klasser. Jag berättade sju saker om mig själv men en sak ljög jag om. (Får man egentligen ljuga?) Vi gjorde det till en lek: Eleverna skulle gissa vad jag ljög om och sedan skulle jag berätta sanningen. Kolla gärna om de minns något… Som hjälp kan du ge ditt barn bilderna i huvudet av sakerna jag visade upp:
- grattiskort (berättade min ålder)
- hundkoppel (berättade att jag har haft tre hundar)
- trollstav (berättade att jag varit på trolleriVM)
- vattenflaska (berättade att jag är nykterist)
- motorcykelkeps (berättade att jag har en HD och kör motorcykel)
- gosedjur (berättade att jag leker med dockor och gosedjur)
- vedträ (berättade att jag gillar att hugga ved i regnet)
Så här ser Superstyrkan ut:
Den 5 september är det dags att träffa er vårdnadshavare. Det ska bli trevligt och viktigt. Tänker att det här ett arbete som måste göras tillsammans! På måndagens informationsmöte kommer jag presentera mig och de lektioner som vi kommer köra i respektive klass. Allt för att ni ska kunna haka på och ta vid diskussionerna hemma. Hoppas vi ses på mötet. Informationsmöte 2
Den 6 sept och 7 sept kommer jag tillbaka till alla klasser. Då är temat: ANSVAR. Jag har då gett mig själv en ”VÄXA”: Att lära mig namnen på alla elever och personal. Jag pratar mycket om vikten av att bekräfta eleverna i jag-form (berättar mer på mötet). Då jag jobbar på skolor drivs jag därför av en utmaning att lära mig namnen på alla elever och personal. I helgen har jag pluggat och hoppas nu att namnen sitter. (Även med bytta tröjor och ändrade frisyrer!!!?) Den 13 sept och 14 sept är jag tillbaka i klasserna. Då är temat: STIL. Den 20 sept och 21 sept har vi sista passet i klassera. Då är temat: SAMARBETE. Här kommer du som förälder/vårdnadshavare på Grillbyskolan kunna följa projektet.
Första lektionen: PRESENTATION
Presentation av Göran och SuperStyrkan. En Lockande och kasamhöjande introduktion
Första affischen 2022
6-7 september 2022
Andra lektionen: ANSVAR Andra elevpasset INRE STYRKETRÄNING: ANSVAR – Om empati/medkänsla och hur vi kan förändra världen genom att smitta med vänlighet och göra ”Det Lilla Extra” (DLE) för oss själva och andra. Andra affischen 2022
FÖRSTA VÄXAN: ANSVAR
Två fantastiska dagar med elever och personal på Grillbyskolan. Huvudet är fullt av namn som ska passas in på rätt elev. En utmaning som ger såå mycket tillbaka. Att försöka lära sig alla namn handlar ju egentligen om vilja göra ”det lilla extra”.
Elever och personal har nu fått en VÄXA (En frivillig utmaning som får någon/några att växa). I en vecka kommer klassen att samla ideér och uppslag om vad ”Det Lilla Extra” kan vara i klassrummet, på rasten, i matsalen, hemma och borta. Pratade också om att vi alla kan försöka vara lite som giraffer. En giraff har ett stort hjärta (12 kg) Motsatsen är att vara som en varg och snabbt visa tänderna. Hörde att en elev planerade att bjuda sina föräldrar på frukost på sängen. Ska bli spännande att, om en vecka, få höra hur långt vänlighetssmittan har spridits. Kanske har det blivit starten på en pandemi. Om du som förälder/vårdnadshavare upptäcker att ditt barn gör något extra som smittar med glädje och vänlighet är mitt råd att du visar din uppskattning genom att berätta vad du blev smittad av för inre känsla. Din bekräftelsen är tusen gånger bättre än beröm och guldstjärnor som faktiskt kan ha en motsatt effekt om du vill ha mer av den vänliga smittan. OBS!: Sexorna fick en snabbversion av DLE-tänket. Där hann vi (inför sjuan) också med att kolla på ett åtta meter långt rep som förtydligar vilka faser en grupp genomgår: tillhörafasen, rollsökningsfasen och samhörighetsfasen.
13-14 september 2022
Tredje lektionen: STIL
En respektfull stil eller en stil som spräcker bubblor och skapar knutar i magar? Om att skapa förståelse och vilja att vara rädd om sin egen och andras skyddsbubblor (integritetszoner) samt att inse sitt och andras unika värde.* Tredje affischen
Om ni frågar mig är det här passet helt avgörande då vi vill skapa ett respektfullt klimat i grupper. Tänker att ordet STIL och RESPEKT hör ihop. Ordet RESPEKT är ett svårt ord. Det har för många av oss en hänsynsfull och omtänksam sida. Men RESPEKT kan också betyda fruktan och rädsla. Om människor som ska fungera tillsammans har olika värderingar då det gäller vad ordet RESPEKT innebär då vi pratar om mänskliga relationer kan det bli stora problem. Lektionen visar att ordet har två betydelser: RÄDD FÖR och RÄDD OM. Det kan vara bra att ha respekt för el, svaga isar och eld. Då menar vi RÄDD FÖR. I skolans värdegrund används ordet RESPEKT då vi menar att vi ska vara omtänksamma, vänliga och hänsynsfulla. Denna betydelse handlar om att vara RÄDD OM varandra. Även om vi enas om att vi vill vara rädda om varandra i en klass behöver vi också förstå vad det innebär. Om vi lyckas få alla att förstå att alla människor (och djur) har värdefulla skyddsbubblor kan vi gå vidare och skapa en grogrund för ett respektfullt gruppklimat.
Då jag pratar om skyddsbubblor pratar jag egentligen om våra integritetszoner. Alltså våra zoner runt oss alla som vi äger och bestämmer över själva, Under lektionen gör jag ett experiment som förhoppningsvis får alla att ”se” våra skyddsbubblor. Jag blåser upp en stor såpbubbla och stoppar in en liten modell av en människa i bubblan. Jag visar att bubblor kan gå sönder. Jag har med mig en liten hacka i klassrummet som får symbolisera att vi ibland hackar på varandras bubblor. Det blir lätt att förstå hur jobbigt det blir om många ofta hackar på samma person (mobbning). Även om det bara är en som hackar vid ett tillfälle kan vår bubbla gå sönder och ganska snabbt får vi en knut i magen. Om vi inte kan lita på att våra bubblor får vara hela kan det kännas jobbigt att gå till skolan. Avslutningsvis visar jag också att bubblor kan bli starka. Jag blåser en bubbla som består av många små bubblor och visar att bubblor som sitter ihop blir starkare. Bubbelsamlingen visar att bubblor (klasser) som försöker hålla ihop blir starkare tillsammans. Om vi är rädda om varandras bubblor och ger varandra uppåtpuffar och säger TACK och FÖRLÅT, då det passar, kan alla skyddsbubblor i en klass inte bara vara hela. De kan också bli extra starka. Till sist blåser jag en liten stark bubbla som får möta ett motstånd (golvet). Bubblan studsar upp då den krockar mot golvet (om allt funkar som det ska). Ibland studsar den flera gånger. Så starka kan vi också bli om vi alla stoppar undan våra hackor och bestämmer oss för att försöka vara RÄDDA OM varandra. Inte RÄDDA FÖR varandra.
Vi borstar tänderna för att de ska bli starka och inte ska gå sönder. Varje morgon kan vi också ta hand om vår skyddsbubbla och vår självkänsla och göra den extra stark. Vi kan tänka och säga till oss själva: ”Jag har inre krafter som jag och andra behöver! Jag har DLE (Det lilla extra). Min familj, min skola och hela världen behöver mig och det jag gör”.
20-21 september 2022
Fjärde lektionen: SAMARBETE
Fjärde elevpasset INRE STYRKETRÄNING: SAMARBETE – Om skillnaden på en kamrat och en kompis och fem saker vi kan tänka på för att vara en god kamrat.
Fjärde affischen
Jag börjar lektionen med att berätta en berättelse om min väska utan handtag. Då en lärare såg hur jag kämpade med flera väskor frågade han mig om jag behövde ”ett handtag”. En av väskorna hade gått sönder och behövde just ett handtag. Läraren hette/heter Patrik och var slöjdlärare. Då han fick se min väska lovade han mig att fixa ett handtag till mig. Efter några år gick handtaget sönder. Då vi möttes igen berättade jag vad som hänt. Han sa då att jag hade livstidsgaranti på hantaget. Tänk att ha kollegor/skolkamrater som vill ge oss ett handtag och dessutom ge oss en garanti att detta beteende varar livet ut. Wow! Det ger mig tillit, tacksamhet, arbetsglädje och tryggheten att veta att jag alltid kan få ett handtag.
Som föreläsare åker jag ofta till stora och små företag och pratar om hur vi tillsammans kan skapa arbetsglädje.
I skolans värld pratas det nästan aldrig om arbetsglädje. Genom forskning vet vi att inlärning sker bäst då vi trivs, mår bra och faktiskt också skrattar och har roligt. Arbetsglädje i skolan är inget som kommer av sig själv. Arbetsglädje är alltid ett tillsammansprojekt. Oavsett om vi är vuxna på en arbetsplats eller barn på en skola. Då vi vuxna skapar arbetsglädje gör vi det med våra kollegor. Skulle ibland vilja låna in ordet i skolvärlden och prata om att alla elever är kollegor. Tyvärr har vi vuxna ofta översatt detta ord till ”kompis”. Vi säger att elever ska vara bra kompisar med alla i klassen/på skolan. Där blir det, enligt mig, ett feltänk.
Ordet kompis blir då väldigt brett. Är/behöver alla elever vara kompisar med alla i en klass/på en skola? Självklart inte. Men oavsett om vi vill eller inte är alla i en klass kollegor, arbetskamrater och klasskamrater. För att göra det tydligt för eleverna tänker jag att vi behöver sära på begreppet kompisar och klasskamrater. Man är kompis med några som valt varandra som kompisar på grund av olika anledningar. De man brukar (och vill) vara med.
Jag tänker att kompisordet för barn ofta är synonymt med ”nära vän” och att vi behöver ett annat ord för klass-”kompisar”. Jag lyfter därför orden ”klasskamrat” och ”skolkamrat” (även ”bänkkamrat”) och gör dessa ord synonymt till vuxenvärldens ”kollegor” och ”arbetskamrater” samt idrottens ”lagkamrater”.
Då blir det lättare att prata om att alla skolkamrater oavsett om vi är kompisar eller ej har skyldigheter och rättigheter att försöka göra det vi kan för att skapa trygghet och arbetsglädje i och runt varandra.
Som skolkamrater vet vi att det finns ett val att försöka vara en bra kamrat. Motsatsen, vet vi alla, sprider den otryggheten som vi alla vill motverka. Istället för ”bra kamrat” väljer jag att säga ”GOD KAMRAT”.
Lektionen handlar om frågeställningen: Hur gör vi för att få alla att känna sig som vinnare?
Fjärde veckans VÄXA: SAMARBETE
Under torsdagen kommer eleverna få göra en utvärdering.
Som förälder kan ni också göra en liknande utvärdering tillsammans med era barn:
Du får jättegärna skriva ut den, fylla i den och skicka den till mig: Göran Davidsson, Litslenavägen 5, 749 41 Enköping. Du kan också välja att skicka en bild på utvärderingen via: info@gorandavidsson.se.
Det kommer också vara möjligt att utvärdera arbetet anonymt via en digital kommande utvärdering. (Se nedan)
Utvärdering: Föräldrar/elever
TACK för att jag fått möjligheten att träffa eleverna på Grillbyskolan! Nu återstår bara två saker:
1. Eftermöte med personalen
2. Utvärdering
Personalen kommer kunna utvärdera INRE STYRKETRÄNING via några digitala utvärderingsfrågor. (Mentimeter) Detta utvärderingsresultat kommer läggas ut under rubriken RESPONS här i bloggen
Det kommer också finnas en digital utvärdering för föräldrar. (Mentimeter)
Länken kommer ni hitta här INOM KORT.